Linia ta zbudowana między
1745 a 1756 r. Najprawdopodobniej po 1848 r. Zastąpiona częściowo przez
obwarowania wysokie od 1820r. była wyburzona odcinkami: do dziś zachował
się odcinek górny z fortem Bombardierskim oraz reduta Kapucyńska ,
częściowo zniekształcona. Całość tej linii obwarowań osłaniała od wschodu
przedmieście Radoszyn od fortu Prusy do rzeki, tj. styku z obwarowaniami
miasta. Wytyczona w zróżnicowanym terenie, w postaci ziemnego wału z fosą
i dwóch samodzielnych dzieł wzmacniających, składała się z trzech części:
-
odcinka wału łączącego z
fortem Bombardierskim (omówionego w zespole A),
-
Wału
ziemnego z dwoma redanami osłaniającymi /starą/ bramę Kapucyńską oraz
podwójnego kleszcza przeciwstraży osłaniającej redutę kapucyńską (nie
istniejących już dziś),
-
Reduty
Kapucyńskiej, zachowanej.
Reduta Kapucyńska
Zbudowana w latach
1743-46 / współcześnie z Kardynalską jako bliżniacza/, choć data na
zwrotniku wewnętrznego portalu bramy głosząca „FR Anno 1744” może dotyczyć
ukończenia budowy części murowanych. Po wyburzeniu przeciwstraży oraz
zasypaniu fos i zalewu częściowym przeróbkom: w ścianach dziedzińca
zamurowano stare – wąskie okno i wybito nowe – szerokie, podzielono
wnętrza ściankami i usunięto portal zewnętrzny bramy pozostawiając zwykły
otwór poterny bramnej oraz usunięto wały górne i pochylnie prowadzące z
poziomu dziedzińca. W 1910 r. na południowo-wschodnim narożu kwadratu
reduty wzniesiono budynek kasyna oficerskiego, a po 2-giej wojnie ścięto
część narożnika przeciwległego.
Reduta założona na planie
prostokąta zbliżonego do kwadratu z kolistym dziedzińcem otoczonym
sklepionymi kolebkowo kazamatami koszarowo-magazynowi.
Ceglane mury, ze skromnym
detalem kamiennym klasycystycznego portalu wewnętrznego bramy i zwieńczone
rolką ceglanego gzymsu kordonowego. Sklepienia kazamatów reduty przykryte
niegdyś wałami ze stanowiskami strzeleckimi i artyleryjskimi (zapewne w
trzech narożach zewnętrznych dostępnymi z poziomu dziedzińca za pomocą
pochylni).
Na dziedziniec
wewnętrznych prowadzi poterna bramna z dwoma przyległymi pomieszczeniami,
łącząca się z pierścieniem kazamatów. W obecnym stanie po wspomnianych
przeróbkach, zachowały się 2 całe i 2 połowy boków reduty oraz splantowane
nasypy wałowe i budynek dawnego kasyna na narożu od strony ulicy, a całość
otoczona podwyższonym /w stosunku do pierwotnego/ terenem.
Użytkowana przez Fabrykę
Samochodów Dostawczych w Nysie, jest zaniedbana i zagrożona przez
zamierzenia inwestycyjne fabryki.
|