|
|||||
Początek
trasy Król Fryderyk II
nazwany przez potomnych Wielkim, osobiście nadzorował budowę Twierdzy
(łącznie wizytował Nysę 43 razy). Zabezpieczenie Nysy rozpoczął od budowy
umocnień po lewej stronie rzeki wg projektu generałmajora Corneliusa
Walrawe, które osobiście sygnował swoim podpisem. Fryderyk Wielki
doskonale wiedział, że wzgórza na których w ówczesnych czasach uprawiano
winorośl są doskonałym miejscem ostrzału artyleryjskiego. To właśnie z
tych miejsc
Historia Nysy pisana pracą pierwszych mieszkańców naszego regionu sięga okresu paleolitu środkowego 90-40 tys. p.n.e. Z tego okresu pochodzą znaleziska wyrobów i narzędzi krzemiennych, które znajdują się w zbiorach Nyskiego Muzeum. Tak wczesne pracowite życie naszych przodków spowodowało nagromadzenie bogactwa, które przyciągało amatorów lekkiego chleba. Dlatego właśnie od początków historii człowieka towarzyszą mu budowle obronne. W Nysie zachowała się wspaniała forma obronna TWIERDZA NYSA, w większości pochodząca z okresu pruskiego. Istnieją również widoczne elementy austriackie oraz elementy fortyfikacji piastowskich. TWIERDZA NYSA poprzez swoją wielonarodową historię jest przykładem dziedzictwa kulturowego całej Europy. Początek trasy
Niniejszy
przewodnik opisuje drugą trasę po Twierdzy obejmującą obszar 80 ha.
Twierdza położona jest na 230 ha, stąd wynika konieczność zwiedzania w jej
elementach architektonicznych. Historia łaskawie obeszła się z Twierdzą,
ponieważ pozostało ok. 60% obiektów z 1903 r., kiedy to oficjalnie
zamknięto Twierdzę i rozpoczęto jej likwidację. Przyczyną likwidacji
Twierdzy było wynalezienie dział z gwintowanymi lufami, przez co zwiększył
się zasięg strzału i elementy fortyfikacji przestały chronić miasto.
Zaopatrzeni w niniejszy przewodnik udajemy się w kierunku zachodnim. Na wprost od pomnika Eichendorffa, z drugiej strony ul. Ujejskiego znajdują się Obwałowania Jerozolimskie Wewnętrzne zbudowane w latach 1742-1756 i rozbudowane w 1790 i 1864 r. Po roku 1888 straciły swoje znaczenie i w latach 1926-34 zostały częściowo zburzone. Do dziś zachowała się Reduta Jerozolimska stykająca się z obwałowaniami powodziowymi. My nie mamy wiele czasu, gdyż udajemy się w kierunku zachodnim, gdzie była Brama Jerozolimska, następnie przechodzimy ul. Saperską i udajemy się starą drogą gruntową, która wyznaczała poziom zalania wodą, co potwierdziło się w 1997r. w czasie powodzi. Skręcamy w prawo na drogę odbudowaną przez członków Towarzystwa Przyjaciół Fortyfikacji i dochodzimy do Wysokiej Baterii. Historyczna nazwa tego zespołu to Obwałowanie Jerozolimskie Wysokie. Zespół ten został wzniesiony w latach
1767-1774, częściowo przebudowany w Z Wysokiej Baterii schodzimy w dół do starej fortowej drogi, którą wciągano armaty na stanowiska obrony. Przez zasypaną Suchą Fosę idziemy w kierunku głównego dzieła do Reduty Króliczej. Reduta została zbudowana w latach 1767 -1768 wg projektu Lefevr i Castillon, uzupełniona w 1882-1883 r. Jest to samodzielna reduta z wygiętą linią szyi, otoczona wałem ze stanowiskiem piechoty i artylerii, przydzielonymi trawersami i połączonymi z dziedzińcem pochylniami. Całość otoczona suchą fosą z galeriami skarpowymi, dostępna przez most zwodzony. Pod wałami kazamaty wartownicze, koszarowe (z Salą Rycerską), galerie ze strzelnicami, magazyny amunicji oraz studnia. Altana
Eichendorffa
Zewnętrzna strona reduty zabezpieczona systemem chodników kontrminowych. Pod przeciwskarpą fosy biegnie korytarz podziemny zwany „Cygarem” łączący redutę z suchą fosą obok Wysokiej Baterii.
Opracował: Marek Szczerski |
|||||
Webmaster: T. Zdanowicz 2005 |